
„Aki ugyanis szégyell engem és tanításomat, azt az Emberfia is szégyellni fogja…” (Lk 9,26)
2014. november 19-én az Országos Széchényi Könyvtárban megrendezték Az iskolai közösségi szolgálat fogadása a könyvtárakban című műhelynapot.
Az első előadást Gurmnai Beáta az EMMI Kultúráért Felelős Államtitkárság Közgyűjteményi Főosztályának főtanácsosa tartotta, aki hangsúlyozta a közösségi szolgálat előnyeit. A szolgálattal erősödik az önkéntesség, a társadalmi és családi kapcsolatok, ezáltal létrejöhet egy integráló, felelős táradalom. Felhívta a könyvtárosok figyelmét, hogy a kiírásra váró EFOP könyvtári pályázat nagy hangsúlyt fog fektetni a közösségfejlesztésre és az önkéntességre. Előadásában kiemelte, hogy egy fogadó szervezetnek milyen feladatai vannak: fontos a diákok felkészítése, koordinálása, motiválása és a folyamatos értékelés, visszajelzés.
A második előadást Bodó Márton, az OFI témavezetője tartotta. Ő is hangsúlyozta a tanulók motiváltságát. A tanulónak éreznie kell fontosságát, és a feladatokkal önállóságának fejlődését kell segíteni. Fontos, hogy a tanulónak nem a fogadó intézményt, hanem annak ellátottjait kell szolgálnia. Úgy kell kialakítani a szolgálatot, hogy a változatosság, a kölcsönösség, az együttműködés, a helyi közösség erősítése jellemezze. Az előadó a közösségi szolgálat adminisztrációjáról, dokumentálásáról is részletesen tájékoztatta a résztvevőket. Majd könyvtárak munkatársai mutatták be a kialakított gyakorlatokat. A jelenlévők megismerhették a Bács-Kiskun megyei Katona József Könyvtár, az Országos Idegennyelvű Könyvtár és az Országos Széchényi Könyvtár gyakorlatát, a kialakított közösségi szolgálat megvalósulásait.
Az előadások anyaga megtalálható a Könyvtári Intézet oldalán.
Javasoljuk a pedagógus és könyvtáros kollégáknak a tanulók külön tájékoztatást minderről, tekintettel a rendeletben megfogalmazottakra.
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet
a közösségi szolgálatra vonatkozó rendelkezései
(2) A közösségi szolgálat keretei között
a) az egészségügyi,
b) a szociális és jótékonysági,
c) az oktatási,
d) a kulturális és közösségi,
e) a környezet- és természetvédelemi,
f) a katasztrófavédelmi,
g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős,
h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset-megelőzési
területen folytatható tevékenység.
(2a) A közösségi szolgálat az intézményben meghatározott munkaköri feladatok ellátására nem irányulhat.
(2b) A tanuló a közösségi szolgálatot a lakóhelyén lévő, 133. § (2) bekezdés szerinti intézményben is teljesítheti.
(3) A tanulót fogadó intézménynek a (2) bekezdés a) és h) pontjában meghatározott tevékenységi területen minden esetben, a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetekben szükség szerint mentort kell biztosítania.
(4) A középiskola a 9-12. évfolyamos tanulói számára szervezi meg a legalább ötven órás közösségi szolgálatot, vagy annak teljesítésére időkeretet biztosít.
(5) A közösségi szolgálatot az adott tanuló esetében koordináló pedagógus az ötven órán belül - szükség szerint a mentorral közösen - legfeljebb öt órás felkészítő, majd legfeljebb öt órás záró foglalkozást tart.
(6) A közösségi szolgálat teljesítése körében egy órán hatvan perc közösségi szolgálati idő értendő azzal, hogy a helyszínre utazás és a helyszínről hazautazás ideje nem számítható be a teljesítésbe.
(7) A közösségi szolgálat helyszínén a szolgálattal érintett személy segítése alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb háromórás időkeretben végezhető.
(8) A közösségi szolgálat során a tanuló naplót köteles vezetni, amelyben rögzíti, hogy mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott.
(9) A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként
a) a tanulónak közösségi szolgálati jelentkezési lapot kell kitöltenie, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét és idejét, valamint a szülő egyetértő nyilatkozatát,
b) az osztálynaplóban és a törzslapon a kijelölt pedagógusnak dokumentálnia kell a közösségi szolgálat teljesítését,
c) az iskola a közösségi szolgálat teljesítéséről a tanulói jogviszony tanév közbeni megszűnésekor igazolást állít ki két példányban, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad,
d) az iskola a közösségi szolgálattal kapcsolatos dokumentumok kezelését az iratkezelési szabályzatában rögzíti,
e) az iskolán kívüli külső szervezet és közreműködő mentor bevonásakor az iskola és a felek együttműködéséről megállapodást kell kötni, amelynek tartalmaznia kell a megállapodást aláíró felek adatain és vállalt kötelezettségein túl a foglalkoztatás időtartamát, a mentor nevét és feladatkörét.